søndag den 6. januar 2019

Spændende 2018

Spændende 2018

Tilbageblik på årets opgaver



Det har været et spændende år. Jeg er taknemmelig for, at jeg fik opgaven med at repræsentere Liberal Alliance i Vejle Byråd. Naturligvis havde jeg håbet, at det blev til mere end et mandat ved valget i 2017. Sådan gik det desværre ikke, men jeg har forsøgt, at holde den liberale fane højt og er ydmyg overfor den opgave - også fortsat i de kommende år.

I konstitueringsforhandlingerne var det - allerede før det endelige valgresultat var kendt - aftalt, - at LA fik en formandspost og på papiret var der skrevet “ Formand for arbejdsmarkedsudvalget.” 
...  Jeg kunne ikke have ønsket en bedre start!

For LA faldt den endelige kabale således ud:
Formand for arbejdsmarkedsudvalget
Næstformand for børne- og familieudvalget
Medlem af ULN (Udvalget for lokalsamfund og nærdemokrati)

I det nye sammensatte byråd i Vejle var der iøvrigt en del udskiftning og mange nye politikere valgt ind. Det fik også indflydelse på formandsposterne og blev lidt af en "Store flyttedag" for mange :  Store-flyttedagdag-blandt-udvalgsformaend-Naesten-alle-skiftes-ud/artikel/508543  


Tiden med brede samarbejder forbi?

Før vi endelig kunne komme igang måtte det nye byråd dog ud i en skriftlig afstemning om borgmesterposten. Vejle Amts Folkeblad skrev om, at det var en : Krigserklaering-da-borgmester-blev-genvalgt/artikel/157661 "Krig" i byrådet - eller i arbejdet i udvalgene synes jeg nu ikke der har været om end tonen sommetider ikke har været alt for pæn.
Som formand har jeg set det som en væsentlig opgave - ikke kun at lede møderne mv - men også at forsøge, at få hele udvalget til at arbejde sammen. 

Mange forslag på bordet i arbejdsmarkedsudvalget

I arbejdsmarkedsudvalget har vi haft travlt. Dels har vi brugt den fornødne tid til introduktion. Det er et komplekst område med mange regler. Men evalueringer af det tidligere udvalgs igangsatte projekter, aftalen om den forenklede beskæftigelsesindsat, nye minister-mål ift beskæftigelsesplanen, nye fokusområder, regeringens integrationsudspil, for ikke at nævne den nye forberedende grunduddannelse FGU med målsætningen om, at alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse eller være i beskæftigelse mv har givet os alle i udvalget noget at arbejde med.
Derudover har der i gennemsnit været ca. ét forslag fra udvalgets medlemmer på hvert andet møde, som vi - på nær et enkelt forslag fra DF - har fundet sammen om at arbejde videre med.
Det er vel egentlig ikke så ringe endda :-)

Vi kan glæde os over arbejdsløshedstallene for Vejle Kommune over året har været for nedadgående. 
Den fortsatte højkonjunktur gør det alt andet lige lidt lettere, at få nogle af de borgere der er længere væk fra arbejdsmarkedet i job. Personligt er jeg overbevist om, at regeringens tiltag - der betyder en større forskel mellem offentlig forsørgelse og egen forsørgelse via arbejde - har haft en effekt på arbejdsløshedstallene i Vejle. Jeg så naturligvis gerne, at vi forhøjede skattefradraget for borgere i job og ad den vej gjorde det endnu mere attraktivt at arbejde og den kamp er naturligvis værd at fortsætte... særligt her til det kommende folketingsvalg.

Fokus på erhvervsuddannelser

I tråd med regeringens mål om at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse har jeg arbejdet for dette på flere niveauer bl.a. også i Vejles Arbejdsmarkedsforum hvor jeg også er formand:

Invitation til topmøde på Marienborg


8. Juni 2018 var for mig en ganske særlig dag.
Jeg havde modtaget en invitation fra Statsminister Lars Løkke Rasmussen om at deltage i Integrationstopmøde på Marienborg.

Det er vist ikke mange lokalpolitikere der får den ære? Til mødet på Marienborg var der en enkelt anden lokalpolitiker, men ellers var det ministre, ledende erhvervsfolk, debattører, aktører på området, journalister m.m. der var inviteret. 
Jeg fik mulighed for at give mit besyv med på mødet, hvilket især drejede sig om hurtig og virksomhedsrettet indsats - hvilket vi i Vejle har gode erfaringer med.
En god dag med mange gode inputs til det fortsatte arbejde med integrationen.
I Vejle fylder Ghettoplanen og arbejdet med Finlandsparken for tiden meget. Jeg er overbevist om, at arbejdsmarkedsområdet også her bliver et af omdrejningspunkterne.


Alt i alt et travlt men spændende år


Som det måske fremgår har arbejdsmarkedsområdet fyldt meget i byrådsarbejdet i 2018. Men der er mange andre sager på dagsordnerne i de forskellige udvalg der har været vigtige at forholde sig til. 
Det er et stort - men vigtigt - arbejde at følge med over hele linjen - også selvom Liberal Alliance kun har ét mandat i byrådet og jeg naturligvis ikke har plads i alle udvalg.


Liberal Alliance med i budgetforlig 2018


Som en af de få kommuner i DK sænker vi i Vejle skatten. Erhvervsskatten “dækningsafgiften” fjernes nu endelig helt. Det har stået på LAs ønskeliste siden starten her i Vejle. Selv havde jeg den med i mit valgprogram allerede i 2009 hvor jeg første gang stillede op. Forbindelsesvejen vest om Uhre har LA også længe haft som høj prioritet. Den kan vi også nu sætte hak ved. Ambitionen om at Vejle skal være den mest attraktive kommune at leve og bo i foruden den førende erhvervs- og vækstkommune, blev der sat handling bag med dette forlig.
Ud over den store investering i infrastruktur, er der er nemlig i stor udstrækning tænkt på tilførsel af midler til børne- og skoleområdet, voksenområdet, forebyggende indsats på familieområdet m.fl. Alt sammen vigtige områder for en kommune i vækst. Ambitionen om at have Danmarks bedste folkeskole er med forliget også godt hjulpet på vej.
Men også lidt mindre omkostningstunge tiltag som fx Borgerservice “på hjul” er jeg glad for, at der blev nikket til i forligskredsen. Nytænkning af borgerservice i en stor kommune som Vejle, hvor der er langt ind til centrum for, at få lavet pas, kørekort eller andre borgerservice opgaver, bliver nemmere nu hvor Borgerservice kommer ud i centerbyerne“


2019

Følg med her på min blog og læs mere om nogle af dette års udfordringer. Vi skal snart igang med plan for Finlandsparken, årets budgetforhandlinger og meget mere.
Jeg ville være rigtig glad for at få jeres input og gode idéer til de forhandlinger jeg snart skal igang med.

Tak til alle jer gode Liberal Alliance folk som har hjulpet mig her i 2018. Jeg håber at I bakker mig op også i 2019.

Rigtig godt nytår










Ingen kommentarer:

Send en kommentar